Gode råd til sikkerhed og vedligehold at din cykel
Vejret kan vi ikke gøre så meget ved, men vi kan til gengæld give dig seks tips, der med sikkerhed vil hjælpe dig til at komme nemmere gennem sæsonen.
#Råd 1: Rengøring af cyklen.
En ren cykel er en glad cykel, og det gælder især om vinteren. Skidt, salt slud og regner alt sammen noget, der slider ekstra hårdt på din cykel. Den bedste kur mod det øgede slid er at rengøre din cykel. Det er ikke noget, der er nødvendigt at gøre flere gange om ugen, men når cyklen er ekstra beskidt, og kæden er blevet helt sort af skidt.
Varmt vand og sæbe er altid fornuftigt: Brug en spand med varmt vand og sæbe, og sørg for at være ekstra grundig omkring de bevægelige dele på cyklen. Slut af med at skylle efter med rent vand. På den måde får du vasket det værste skidt og salt af cyklen, så den både holder længere og skinner om kap med solen, når du bevæger dig ud i vinterlandskabet- hvis solen altså skinner.
Brug eventuelt en degreaser: Vil du være ekstra god ved din cykel, kan du med fordel benytte dig af en god omgang såkaldt degreaser. En degreaser hjælper dig med at fjerne den gamle olie (hvis du altså bruger olie) fra kæden, hvor skidt og snavs kn sidde og samle sig, så du kan smøre frisk olie på.
Et godt råd er at skifte kædeolien ud med kædevoks. Kædevoks er meget nemt at påføre og holder din kæde meget pænere end olie, og så slipper du får at få sorte og beskidte fingre.
#Råd 2: Smøring af cyklen.
Et klassisk syn på cykler i vinterhalvåret er de rustrøde cykelkæder. Selvom det måske er en meget fed farve til at peppe din cykel lidt op, er det ikke optimalt når kæden er rusten. En rusten kæde kører først og fremmest ikke ret godt. Derudover så vil rusten med tiden gøre kæden skrøbelig, hvilket kan ende ud i en knækket kæde. Hvis du synes det er træls at skulle ud i regn og slud på cykel, så er det bestemt ikke mindre irriterende at skulle trække din cykel med en knækket kæde.
Det vigtigste for at undgå rust på din cykel er at holde kæden smurt med en god kædevoks. Smør gerne din kæde ofte, men undgå at smøre et for tykt lag på ad gangen. Hold voksen så du får voks på hele kæden, det gør du ved at dreje pedalerne rundt i stille tempo samtidig med du hælder voks på kæden.
Du ved, at din kæde trænger til ny voks, når den begynder at ”larme”, da en velsmurt kæde stort set er lydløs. Husk at rengøre kæden før du smører den.
#Råd 3: Opbevaring af cyklen.
Hvis du har mulighed for det, så opbevar din cykel indendørs om vinteren. Hvis du ikke har mulighed for at opbevare din cykel indendørs, kan du ”pakke” din cykel ind i et cykelovertræk eller en cykelsok.
#Råd 4: Tjek dine dæk.
Punkteringer og udskiftninger af slanger er den mest udbredte reparation, især om vinteren. Det fugtige vejr giver fugtige dæk, som nærmest fungerer som en magnet på små skarpe sten, der kan bore sig ind i dine dæk.
Det er vigtigt at tjekke dine dæk igennem med jævne mellemrum. Mange punkteringer sker ikke med det samme efter, at stenen har sat sig fast i dækket. I løbet af et par dage eller uger kan små flintesten arbejde sig igennem det beskyttende lag i dækket, hvilket til sidst giver en punktering. Tjek derfor dine dæk for sten, der er på vejen og vip dem ud med en lille flad skruetrækker eller lignende.
Hold øje med dæktrykket. Når du skal mærke, om der er luft i dine dæk, er det vigtigt, at du klemmer på siderne af dækket og ikke ovenpå. Når du trykker ovenpå dit dæk, presser du ned i det forstærkede lag, der skal sikre dig mod punkteringer, dækket vil altid føles hårdt og godt pumpet her. Det korrekte dæktryk er vigtigt for at have det bedst mulige vejgreb, mindske chancen for punkteringer og indgå unødigt slid på dækket. Et dæk med for lidt luft har tendens til at få sprækker i siden, der med tiden vil udvikle sig, indtil det ultimativt vil flække.
Er du i tvivl om, hvor meget luft der skal i dine dæk, kan du altid kigge på siden af dine dæk. Her vil der som oftest være påskrevet et dæktryks interval i bar eller PSI. Pump dækket til et sted lige over middel af disse, så er du godt på vej.
#Råd 5: Få cyklen tjekket af en fagperson.
Det er altid en god ide at få din cykel tjekket og eftergået af en fagperson med jævne mellemrum.
#Råd 6: Bliv set i trafikken når du cykler.
I dagtimerne når det er lyst udenfor, tænker du måske ikke så meget over, at det kan være svært for bilister at se dig på cyklen. Ofte bærer vi sort eller gråt tøj, der gør os mørkere eller falder i med vores omgivelser.Kør i vores klubtøj, som har stærke røde farver og kan ses i trafikken. Derudover er det altid en god ide at vælge neonfarve tilbehør enten som supplement eller et alternativ. Det kan være en cykelhjelm, hjelmovertræk, cykelhandsker eller skoovertræk i pangfarver, der også er med til at gøre dig mere synlig i trafikken.
Desuden er det en god idé at køre med lys om dagen. Det øger synligheden.
For at være godkendt skal dine forlygte:
- -lyse med hvidt eller gulligt lys.
- -tydeligt kunne ses forfra på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende.
- -være synlig fra siderne.
- -være placeret højst 0,5 meter fra cyklens yderste venstre punkt.
- -har lygten blinkefunktion skal den kunne blinke med mindst 120 blink pr. minut.
For at være godkendt skal din baglygte:
- -afgive rødt lys bagud
- -kunne ses fra mindst 300 meters afstand uden af virke blændende
- -være synlig fra siderne.